Świdnik, luty 2017

Od 6 do 9 lutego br.,  w magicznej „Podkówce” w Świdniku, odbyła się  kolejna sesja terapeutyczno – rekreacyjna dla osób z diagnozą onkologiczną i ich bliskich.

Program warsztatów terapeutycznych był obszerny – zajmowaliśmy się umacnianiem odporności na stres poprzez odkrywanie przekonań, w których rację nieświadomie wierzymy. Korzystamy z doniesień psychoneuroimmunologii i Racjonalnej Terapii Zachowania, które ukazują związek umysłu ze sferą emocjonalną i układem immunologicznym.

This slideshow requires JavaScript.

Pracowaliśmy nad zmianą niezdrowych przekonań na zdrowe (to nie fakty są przyczyną spadku nastroju i emocji/stanów emocjonalnych jak przerażenie, lęk, rozpacz, poczucie beznadziei itp., za sprawą których słabnie nasza odporność, ale to, jakie mamy przekonania na ich temat). Przykład niezdrowego przekonania: „Na pewno nie wyzdrowieję i umrę na raka.” Fakty mówią, że można chorować na raka i umrzeć na zawał serca; że można umrzeć mimo dobrego rokowania i wyzdrowieć mimo niepewnego. To niezdrowe przekonanie staje się źródłem głębokiego stresu.

Umacnianie odporności na stres ćwiczyliśmy także podczas sesji świadomego oddychania i relaksacji autogennej, połączonej z pracą z wyobraźnią. Codzienna gimnastyka rehabilitacyjna , ćwiczenia uważności,  spacery, śmiech, śpiewy i przytulanie podniosły znacząco  w ciągu kilku dni poziom sił witalnych każdej z osób.

Zajmowaliśmy się też problematyką śmierci – przepracowywaliśmy niezdrowe przekonania, które są źródłem lęku i chronicznego napięcia.

Wnioski Pacjentów:

– niezdrowe przekonania na temat śmierci wywołują cierpienie, warto więc wypracować zdrowe
   przekonania i je ćwiczyć,

– śmierć nie jest porażką,

– im mniejszy lęk przed śmiercią, tym więcej energii do  życia.

Opracowaliśmy listę „filarów zdrowia”. Najważniejsze z nich to:

– codzienna porcja ruchu

– zdrowy sen, który zapewnia organizmowi regenerację

– zdrowa, indywidualnie ustalona dieta (to, co zdrowe dla kogoś, może się okazać toksyczne dla mnie)

– odporność na stres (praca nad przekonaniami, korzystanie z wyobraźni, rozwijanie i umacnianie  
   nadziei, zaufania, wiary, skupianie się na tym, co jest teraz, odpuszczanie różnych spraw bez
   poczucia winy)

– relaksacja, świadome oddychanie

– zdrowe relacje

– zabawa, dostarczająca radości i podnosząca poziom witalności (im więcej się bawimy, tym lepiej się
   czujemy, tym zdrowsi jesteśmy)

– nieuwarunkowany śmiech, który jest szkodliwy dla komórek nowotworowych.

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *